Intrebari frecvente / Lichide de frana
Ce este lichidul de frana?
Lichidul de frana este un tip special de lichid hidraulic utilizat in sistemele de franare. Cele mai multe lichide de frana se bazeaza pe componente sintetice si adaosuri de inhibitori de coroziune.
Unde se folosesc lichidele de frana?
Lichidele de frana sunt utilizate in sistemele de franare hidraulice ale autoturismelor si vehiculelor utilitare usoare pentru a transmite presiuni asupra mecanismelor de franare. Un alt domeniu de aplicare este in sistemele hidraulice ale ambreiajului. Ele sunt utilizate, de asemenea, in sistemele de franare ale motocicletelor.
Ce cerinte tehnice exista pentru lichidele de frana?
Asa cum functioneaza sistemul de franare, o mare cantitate de caldura se dezvolta in timpul franarii si din acest motiv, lichidul de frana trebuie sa aiba un punct de fierbere ridicat pentru a fi in masura sa functioneze in mod eficient (punct de fierbere uscat si umed). Lichidele de frana nu trebuie sa inghete la temperaturi meteorologice negative. Aceste cerinte exclud posibilitatea de a utiliza fluide de frana pe baza de apa.
Ce proprietati trebuie sa aiba lichidul de frana?
- Temperatura ridicata de fierbere;
- Viscozitatea corecta si o buna capacitate de a curge la temperaturi scazute;
- Rezistenta la imbatranire;
- O gama larga de temperaturi de functionare si volatilitate scazuta;
- Compatibilitate excelenta cu materiale de etansare.
Clasificari si specificatii. Ce semnifica aceste acronime?
Proprietatile de baza ale lichidelor de frana sunt reglementate de urmatoarele specificatii:
- SAE J1702, J1703, J1704
- ISO 4925 Class X; X=3,4…..
- FMVSS №116 – Standard de siguranta US;
- JIS K2233 Class X; X=3,4 – Standarde industriale Japoneze;
- ATE-DOT X; X=3,4,5.1– Aplicatii operationale standard;
Specificatii utilizate in trecut:
- SAE 70 R 1 si 3; SAE J70C; SAE J 1703 А - F si SAE J 1703 Jan.’80, Nov.’83 si Oct.’85.
Ce inseamna DOT?
DOT a devenit un nume comun pentru lichid de frana. Abrevierea in sine inseamna Departamentul de Transport US.
Care sunt specificatiile DOT?
Exista mai multe lichide de frana in functie de specificatiile Departamentului de Transport US.
Aceste specificatii sunt: DOT 3, DOT 4 si DOT 5.1
DOT 5 poate fi, de asemenea, intalnit in unele aplicatii, dar difera de specificatiile de mai sus, prin compozitia sa chimica. Aceasta forma de lichid de frana este practic inutilizabila in vehiculele conventionale.
Care este compozitia lichidelor de frana?
DOT 3, DOT 4 si DOT 5.1 sunt pe baza de polietilen glicol, in contrast cu DOT 5, care este pe baza de silicon.
DOT 3, DOT 4 si DOT 5.1 sunt higroscopice si vor absorbi apa si umezeala din atmosfera. Absorbtia apei degradeaza caracteristicile de performanta ale fluidului si reduce drastic punctul sau de fierbere (care este unul dintre motivele pentru care este necesara schimbarea acestuia).
Care sunt alte caracteristici specifice ale acestor fluide?
Fluidele pe baza de glicoli sunt:
- De doua ori mai putin compresibile decat fluidele pe baza de silicon, chiar si atunci cand sunt incalzite;
- Compresibilitatea scazuta a fluidului duce la o mai buna performanta a sistemului si sporeste senzatia de fermitate a pedalei de frana;
Depozitare: glicolii sunt substante higroscopice si absorb apa din atmosfera, care conduce la:
- Scaderea punctului de fierbere al lichidului de frana
- Scaderea eficientei hidraulice.
Continutul de apa creste viscozitatea la temperaturi scazute si intensifica coroziunea.
DOT 5 – Cum difera acesta?
DOT 5 este un fluid pe baza de silicon, incompatibil cu alte fluide pe baza de polietilen glicol. Cea mai mare diferenta consta in faptul ca fluidul pe baza de silicon este hidrofob.
Lichidul de frana- beneficiile schimbului acestuia
Schimbarea lichidului de frana va asigura o functionare normala si in conditii de siguranta a sistemului de franare. Pe de alta parte, inlocuirea lui in mod regulat, va prelungi durata de viata a componentelor sistemului de franare.
Aspecte-cheie la manipularea lichidului de frana:
- Acest tip de lichid este toxic si inflamabil si trebuie manipulat cu grija si luate toate masurile de precautie necesare;
- Lichidul de frana nu trebuie sa fie turnat in sistem hidro-pneumatic al masinii (acest sistem este umplut cu alte produse, cum ar fi LHM si alte produse asemanatoare);
- Containerele de depozitare a lichidului de frana trebuie sa fie perfect curate si inchise ermetic, in orice moment, pentru a preveni patrunderea umezelii din aer.
- Ingredientele lichidului de frana au un efect coroziv puternic asupra vopselei auto, lacului si pieselor placate cu crom, fapt care trebuie luat in considerare atunci cand se manipuleaza produsul.
Este posibil sa se amestece lichide de frana cu specificatii diferite DOT?
- DOT 3 poate fi amestecat cu DOT 4
- DOT 3 si DOT 4 pot fi, de asemenea, amestecate cu lichide de frana conform specificatiei DOT 5.1;
- DOT 5 (pe baza de silicon) este INCOMPATIBIL cu alte fluide DOT
Ce lichid de frana trebuie sa utilizam pentru completare?
Pentru completare, orice marca comerciala poate fi utilizata atata timp cat sunt indeplinite cerintele tehnice. Un fluid cu specificatie inferioara poate fi înlocuit cu un fluid DOT de nivel superior (de exemplu, DOT 3 poate fi inlocuit cu DOT 4).
Intr-un sistem auto umplut cu DOT 5 nici unul dintre celelalte tipuri de lichid de frana, adica DOT 3, DOT 4 sau DOT 5.1, nu ar trebui sa fie adaugat.
Este nevoie sa fie schimbate sau completate lichidele de frana?
Completarea nu poate compensa schimbarile ireversibile care au loc in fluid prin imbatranire. Punctul de fierbere scade. Compozitia chimica este schimbata. Inhibitorii de coroziune se degradeaza in timp.
Cum pot sa stiu cand trebuie schimbat lichidul de frana?
Centrele de service auto specializate furnizeaza diagnostice cu echipament de testare. In cazul in care nu sunt disponibile informatii cu privire la momentul si daca lichidul de frana a fost modificat, acesta trebuie schimbat fara intarziere, sau trebuie verificat sistemul de franare.
De ce sa ceri produsele Prista si Texaco?
- Originea si calitatea garantata;
- Distributie comerciala pe scara larga;
- Produse standardizate;
- Abordare profesionala in centrele noastre auto de marca din intreaga tara.
Recomandati inlocuirea lichidului de frana in functie de kilometraj?
Lichidul de frana trebuie inlocuit la fiecare doi ani!