.

Intrebari frecvente / Uleiuri pentru transmisii

Ce sunt uleiurile pentru transmisii?

Uleiul pentru transmisie este un amestec de ulei de baza si aditivi care ii asigura proprietati foarte bune antiuzura si anticoroziune si o buna stabilitate la oxidare termica.

Care este rolul uleiului de transmisie?

Functia principala a uleiului de transmisie este de a lubrifia angrenajele hipoidale in transmisiile manuale si automate ale autoturismelor si camioanelor.

Care sunt principalele tipuri de uleiuri de transmisie in conformitate cu utilizarea acestora?

Avem doua mari categorii:

- Uleiuri pentru transmisii manuale si diferentiale. Ele sunt, de asemenea, numite MTF (Manual Transmission Fluid);
- Uleiuri pentru transmisii automate, numite ATF (Automatic Transmission Fluid).
 

Care sunt principalii aditivi utilizati in uleiul de transmisie?

- Aditivii antiuzura, anticoroziune si extrema presiune. Acestia sunt substante care impiedica ca suprafetele metalice ale pieselor mobile sa vina in contact direct, si reduc frecarea;
- Aditivii depresanti, care scad punctul de congelare si imbunatatesc proprietatile de curgere ale uleiurilor la temperaturi scazute;
- Aditivii pentru prevenirea coroziunii si oxidarii. Este cunoscut faptul ca produsii care rezulta din oxidare pot cauza coroziunea metalelor;
 

Ce culoare are uleiul pentru transmisii automate?

Uleiurile pentru transmisiile automate sunt disponibile in culori diferite de cele ale uleiurilor pentru transmisii manuale. Cea mai utilizata culoare este rosu.

Cum sunt clasificate uleiurile pentru transmisii manuale?

Caracteristicile de performanta ale uleiurilor de transmisie sunt supuse clasificarii API. Clasele de vascozitate sunt definite in buletinul SAE J 306.

Care este clasificarea API pentru uleiurile pentru transmisii manuale?

Aceste uleiuri sunt clasificate utilizand notarea GL (Gear Lubricant). Ele sunt divizate in sase clase de performanta, de la GL-1 la GL-6, dar dintre acestea numai doua sunt inca in vigoare.

- GL-1, GL-2, GL-3 si GL-6 – sunt depasite
- GL-4 – ACTUALA - este utilizata pentru a indica caracteristicile de performanta pentru transmisii in transmisiile manuale care functioneaza la viteze de alunecare extrem de mari, in special elicoidale / angrenaje conice in spirala si angrenaje hipoide, care functioneaza in conditii moderate in masini si alte echipamente, automobile cu viteza mare / cuplu mic si viteza mica / cuplu motor mare;
- GL-5 – ACTUALA- descrie tipul de caracteristici de performanta pentru roti dintate, in special hipoidale pentru autoturisme si alte tipuri de vehicule care functioneaza la viteza mare / sarcina de soc, viteze mari / cuplu ridicat si cuplu mare/ viteza mica. Acesta este destinata cutiilor de viteze grele si sunt utilizati aditivi antiuzura si aditivi extrema presiune.
- MT-1 – ACTUALA- Utilizata pentru uleiuri destinate transmisiilor manuale grele care necesita o buna stabilitate termica, rezistenta la temperaturi ridicate ciclice si o mai buna compatibilitate cu aliajele de cupru, comparativ cu alte clase API. Este folosita de obicei pentru transmisii manuale nesincronizate in autobuze si vehicule grele de marfa.
 

Ce reprezinta clasificarea dupa buletinul SAE J 306?

Clasificarea vascozitatii dupa SAE J 306 imparte uleiurile de transmisii pe clase in conformitate cu vascozitatea lor cinematica. Uleiurile sunt diferentiate in functie de utilizare: sezoniera - monograde (iarna/vara) sau pe parcursul intregului an – uleiurile multigrade.

Cum sunt uleiurile pentru transmisii automate clasificate?

Pentru uleiurile pentru transmisii automate nu exista nici o clasificare dupa vascozitate sau dupa utilizare implementata. Caracteristicile si aplicatiile acestora deriva din specificatiile impuse de producatorii de transmisii automate (OEM).

Care sunt cele mai intalnite specificatii ale producatorilor (OEM) pentru uleiurile ATF?

Cele mai utilizate si mai populare in practica sunt specificatiile General Motors (DEXRON) si Ford (MERCON). In afara de acestea, si alti producatori de transmisii automate au introdus de asemenea propriile specificatii pentru uleiurile pentru transmisii automate.

GENERAL MOTORS – DEXRON

TASA – 1957 ,  DEXRON II E – 1991, DEXRON III H – 2003
DEXRON II D – 1981 , DEXRON III G – 1997, DEXRON VI - 2005
Fluidele ce indeplinesc specificatiile Dexron II (tip D, E) pot fi inlocuite de fluidele din clasa superioara Dexron III. Invers nu este posibil.

FORD MOTOR COMPANY – MERCON

- ESW M2C 33F/G (G Oil) – 1967
- ESP M2C 138-CJ (CJ Oil) – 1975
- ESP M2C 166 H (H Oil) – 1981
- MERCON WSP M2C 185 A – 1987
- MERCON V – 1996
- MERCON SP – 2005
- MERCON LV (vascozitate scazuta) - 2008

Uleiurile care indeplinesc specificatiile Ford M2C33 -F si -G (G oil) nu trebuie amestecate cu uleiuri care indeplinesc orice alte speificatii Ford.

Alte specificatii ОЕМ:

Allison C-4
Caterpillar TO-4
Chrysler Mopar ATF +4
MAN type 339.X
Mercedes-Benz 236.X
Voith H55.63.35.XX
Voith H55.63.36.XX
VW part No.
ZF TE-ML XXZ